Uszkodzenia kręgosłupa – na co uważać podczas skoków do wody?

Skok na główkę? A może najpierw trening?


Jednym z najpopularniejszych skoków, wykonywanych w szczególności przez młodych ludzi w okresie wakacji, jest tzw. skok na główkę. O ile jest on często praktykowany, o tyle potrafi być bardzo niebezpieczny, gdyż może nieść groźne dla zdrowia i życia urazy kręgosłupa takie jak stłuczenie tylnej części rdzenia kręgowego, wstrząśnienie rdzenia czy zespół tętnicy rdzeniowej przedniej. Zanim zdecydujesz się skoczyć do wody, warto wcześniej zapisać się na odpowiedni trening. Tego typu zajęcia odbywają się na większości pływalni – skoki pod okiem fachowców pomogą zrozumieć Ci, jak umiejętne powinno być skakanie na główkę. Takie szkolenie warto odbyć jeszcze przed nadejściem lata, aby w czasie wakacji móc czuć się bezpiecznie.

Objawy uszkodzenia rdzenia kręgowego

Rdzeń kręgowy stanowi siedlisko odruchów mięśniowych, które są najprostszym przejawem prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Dodatkowo są w nim zlokalizowane ośrodki układu autonomicznego, części współczulnej i przywspółczulnej, odpowiedzialne między innymi za funkcje naczynioruchowe, wydzielania gruczołów potowych, oddawania moczu itp. Uszkodzenia rdzenia kręgowego powodują zaburzenia czynności wielu narządów oraz układów organizmu. Do najczęstszych objawów wskazujących na uszkodzenie kręgosłupa szyjnego i rdzenia kręgowego zalicza się:

Postępowanie rehabilitacyjne po uszkodzeniach kręgosłupa

Proces rehabilitacji chorych z uszkodzeniem kręgosłupa szyjnego i rdzenia kręgowego jest procesem długim oraz trudnym. Podstawą opieki nad pacjentem jest między innymi prowadzenie odpowiedniej gimnastyki oddechowej i usprawniającej, mającej na celu prawidłowe ukrwienie kończyn i stawów oraz niedopuszczenie do przykurczów torebek stawowych, więzadeł i mięśni. U osób, u których stwierdzono łagodne konsekwencje uszkodzenia kręgosłupa takie jak np. wstrząśnienie rdzenia, pomocne może być korzystanie z odpowiednich urządzeń medycznych. W takich przypadkach dobre efekty przyniesie pas podtrzymujący kręgosłup, który nie tylko uśmierzy ból, ale także pomoże stworzyć dla kręgosłupa należyte oparcie. Tego rodzaju pas terapeutyczny ponadto zmniejsza ryzyko odniesienia obrażeń i urazów.

Skok do wody? Tylko z głową!

Skoki do wody nie zawsze są bezpieczne, dlatego, zanim zaczniemy je stosować w praktyce, warto wcześniej potrenować, najlepiej pod okiem fachowców. Pomimo wielu akcji społecznych, które rokrocznie przestrzegają wypoczywających nad wodą przed brawurą, wypadki wciąż się zdarzają. Skacząc na główkę, warto pamiętać o konsekwencjach tego czynu, zwłaszcza że może on zaważyć na całym naszym zdrowiu, a nawet życiu.
Sklep online SKLEP ONLINE